[ Webhosting profitux.cz ]
Date: Mon, 16 Jun 2008 10:09:19 +0200
From: Kamil Paral
To: Dorota Bubikova
Subject: vraceni licence Windows

Dobrý den paní Bubíková,
zhruba před dvěma týdny jsme spolu řešili můj požadavek na vrácení 
nevyužité licence Windows za patřičnou náhradu, vše dle smlouvy 
připojené k zakoupenému notebooku. Po několika telefonátech byl můj 
nárok zamítnut s odůvodněním, že tuto možnost neposkytujete. Zároveň mi 
nebylo umožněno získat kontakt na vyšší vedení, které o tomto postupu 
rozhodlo. Souhlasila jste ovšem, že vám mohu zaslat e-mail, který 
přepošlete výše, a potom mi zase vrátíte jejich odpověď.

Sepsání e-mailu trvalo trochu déle, neboť jsem čekal na vyjádření 
Sdružení obrany spotřebitelů a společnosti Microsoft. Nyní vám tedy 
konečně zasílám e-mail žádající o oficiální vyjádření vaší společnosti k 
této problematice. Prosím přepošlete níže přiložený text příslušným 
lidem odpovědným za rozhodování v této oblasti. Děkuji.

S pozdravem,
Kamil Páral

-----------------------------------------------------------------------

Dobrý den,
rád bych od Vás získal oficiální písemné vyjádření k odmítnutí mého 
nároku na náhradu za vrácení licence Windows, který jsem se snažil 
uplatnit v posledních týdnech u zákaznické linky Vaší společnosti.

Jmenuji se Kamil Páral a zhruba před měsícem jsem si u vaší společnosti 
Lenovo zakoupil notebook ThinkPad R61. Jak mi bylo sděleno u Vašeho 
oficiálního obchodního partnera "Lenovo Point Brno", tento notebook 
nelze v České Republice zakoupit s jiným operačním systémem než 
Microsoft Windows. Taktéž není dostupná naprosto elementární možnost 
zakoupit notebook kompletně bez softwaru. Jelikož využívám IT techniku 
profesionálně, je pro mě nezbytné mít notebook jistých hardwarových 
parametrů. Proto pro mě nepřipadají v úvahu notebooky nižších řad, u 
kterých jiné operační systémy nabízíte. Po shlédnutí dostupných (nebo 
spíše chybějících) možností jsem se rozhodl zakoupit zmíněný notebook s 
předinstalovaným operačním systémem Microsoft Windows Vista. Tím jsem 
byl v podstatě donucen zaplatit netriviální poplatek za licenci 
společnosti Microsoft, ačkoliv tento software nemám v úmyslu využít. 
Tato praktika se mi jako koncovému zákazníkovi vůbec nelíbí, to však 
není zcela obsahem tohoto dopisu.

Po zakoupení a spuštění notebooku se zobrazila licence Microsoft Windows 
(tzv. EULA) a licence Lenovo, u kterých byl souhlas s licencí podmíněn k 
dalšímu používání tohoto systému. V licenční smlouvě je obsažen tento 
odstavec, cituji:
/
"Použitím softwaru přijímáte tyto podmínky. Pokud je nepřijímáte, 
software nepoužívejte. Místo toho se obraťte na prodejce nebo 
instalátora a zjistěte jeho zásady náhrad ve formě peněz či zboží."/

Řídil jsem se přesně instrukcemi - licenci jsem nepřijal, software jsem 
nepoužil a opět jsem kontaktoval Vašeho obchodního partnera "Lenovo 
Point Brno" s dotazem na Vaše "zásady náhrad ve formě peněz či zboží". 
Dozvěděl jsem se, že tyto požadavky nejsou schopni řešit, a přesměrovali 
mě na Lenovo linku 800 800 567.

Na zmíněné lince mě napoprvé požádali o pár dní strpení, než zjistí 
potřebné informace. Poté mi bylo sděleno, že využít zmíněného odstavce 
není možné. Protože jsem nebyl spokojen s odpovědí a požadoval jsem 
konkrétnější informace, případně kontakt na výše oprávněné osoby, 
absolvoval jsem s Vaší linkou sérii téměř deseti hovorů. Při každém z 
hovorů mi bylo velmi slušnou formou poskytnuto jiné vysvětlení, proč 
není možné mému nároku vyhovět. Dozvěděl jsem se tedy například, že bych 
měl celý notebook vrátit prodejci; že není možné oddělit software a 
hardware; že bych se měl obrátit na Microsoft; že bych se měl obrátit na 
prodejce; a co považuji za výmluvu nejhrubšího zrna bylo vysvětlení, že 
náhrada sice existuje, ale manipulační poplatky použité pro vrácení jsou 
natolik vysoké, že by to pokrylo celou náhradu, tudíž není možné vrátit nic.

Rád bych upozornil, že aplikuji právně závazný text z licence, kterou 
spolu se zmíněným softwarem dodáváte se svým hardwarem. Vnitřní postupy 
a problémy Vaší firmy nejsem nijak povinen řešit. Pro jistotu jsem ovšem 
kontaktoval společnost Microsoft a dotázal se na zmíněný odstavec. Bylo 
mi potvrzeno, že společnost Microsoft v této situaci nijak nefiguruje a 
že bych svoji žádost měl řešit právě s Vámi, společností Lenovo, jako 
instalátorem systému.

Protože bych nerad obdržel jako reakci na tento dopis některou z Vašich 
"předpřipravených" odpovědí, rozhodl jsem se vypsat zde nejběžnější 
možné odpovědi a můj názor na ně:

    * *Žádné náhrady není možné poskytnout.*
          o Licence tvrdí opak.
    * *Software a hardware nelze oddělit.*
          o Licence tvrdí opak.
    * *Pro náhradu je nutné kontaktovat Microsoft/prodejce.*
          o Microsoft potvrdil, že je nutné kontaktovat instalátora
            systému, a že v mém případě je jím společnost Lenovo.
    * *Za Windows jste nezaplatil, není co vracet.*
          o Zaplatil jsem v ceně notebooku. Pokud prokážete, že
            nakupujete Microsoft Windows zdarma, jsem ochoten to
            akceptovat. V opačném případě cena existuje a já ji zaplatil.
    * *Manipulační poplatky za vrácení jsou natolik vysoké, že efektivně
      ruší veškerou hodnotu náhrady.*
          o Rád bych získal přesnější rozpis těchto poplatků. Zaslání
            peněz na účet je téměř zdarma. Dle mého názoru není možné
            započítávat některé vaše interní náklady, neboť s nimi
            musíte počítat, již když možnost vracení v licenci
            umožňujete. Jelikož mi již byla tato odpověď jednou od
            Lenova poskytnuta, opravdu rád bych znal více detailů.
    * *Zásady náhrad existují v tom smyslu, že náhrady jsou "žádné"
      (nulové).*
          o Podle mého názoru není přijatelné vyložit si licenci tímto
            způsobem a efektivně takto zrušit smysl celého citovaného
            odstavce. Z morální roviny mi to připadá skutečně
            zavrženíhodné. Bude-li to nezbytné, přenechám posouzení
            právní stránky právnímu poradci.
    * *Licence je již použitá.*
          o Licence použitá není, smlouvu jsem nepřijal a software
            neaktivoval.
    * *Licenci již nelze použít na jiném počítači.*
          o To, jaké máte obchodní smlouvy s Microsoftem, není moje
            záležitost. Jsem ochoten software smazat, média a všechny
            nálepky vrátit, nadiktovat do telefonu sériová čísla. Co s
            tím hodláte dělat dále, je čistě Vaše věc.
    * *Nemáme možnost vrátit licenci Microsoftu.*
          o Viz předchozí odpověď.
    * *Licence, ke které se odkazujete, je Microsoftu, a my s ní nemáme
      nic společného/nesouhlasíme s ní.*
          o Nejsem právník, ale nepovažuji za nemožné, abyste
            poskytovali ke svému produktu smlouvu (třeba i třetí
            strany), která Vás výslovně zmiňuje, a Vy s ní přitom
            nesouhlasíte a necítíte se jí býti zavázáni.

 
Přesvědčil jsem se, že nejsem zdaleka jediný, kdo chce uplatnit zmíněný 
nárok: našel jsem spoustu zdokumentovaných obdobných požadavků 
vznesených na Vaši a jiné společnosti v zahraničí. Některé z nich byly 
řešeny korektní cestou, některé musely dojít až k soudu. Zde je stručný 
seznam vybraných případů:

    * /Dell/ vrací peníze za nepoužité licence Windows. Příkladem mohou
      být zákazníci Serge Wroclawski (USA) [1] nebo Dave Mitchell (Velká
      Británie), viz článek od BBC [2].
    * /Toshiba/ vrací peníze za nepoužité licence Windows. Příkladem
      může být Geoffrey D. Bennett [3].
    * /Lenovo Germany/ vrací peníze za nepoužité licence Windows.
      Příkladem může být Jörg Lippmann [4] nebo uživatel Phoronix fóra s
      přezdívkou "ivanovic" [5].
    * Steve Oualline vyhrál soud ohledně náhrad za Windows v USA [6].
    * /Asus/ prohrál soud ve Francii (kauza Hordoir vs. Asus, 30.duben
      2008) a musel poskytnout náhrady za nepoužité Windows. To je již
      minimálně čtvrtá výhra spotřebitelů v řadě (soudní pře v Rennes,
      Puteaux, Libourne, Caen). Zároveň se aktuálně odehrává velká
      soudní pře v Paříži mezi asociací /UFC-Que Choisir/, chránící
      práva spotřebitelů, a výrobci počítačů [7].

 
Zjištění, že přímo Vaše společnost, /Lenovo/, poskytuje náhrady za 
nevyužité licence Windows v sousedním Německu, ale v České Republice ne, 
považuji za diskriminaci a upírání práv zákazníka. Popravdě vůbec 
nechápu, jak je to možné. Stále se domnívám, že vyrábíte velmi kvalitní 
hardware, Váš přístup k zákazníkovi mě však velmi zklamal a nejsem s ním 
spokojen. Z výše uvedených odkazů [4] jsem se dozvěděl, že v Lenovo 
Germany má náhrady za licence Windows na starosti pan /Rilling/ 
<RILLING zavináč de.lenovo.com>, který je také 
promptně a bez problémů zasílá. Mohlo by být velmi přínosné, kdybyste 
jej kontaktovali a konzultovali s ním své nejasnosti v této záležitosti. 
Poté by nemusel být problém aplikovat tyto možnosti i v České Republice. 
Případně jej mohu kontaktovat sám, pokud jeho možnosti nejsou omezeny 
hranicemi německého státu, a získat náhrady přes něj.

Doufám, že na základě výše uvedených informací přehodnotíte situaci a 
umožníte mi vrátit nevyužitou licenci Windows za patřičnou náhradu. V 
případě negativní (nebo žádné) odpovědi jsem ochoten bránit svá práva 
jak mediální, tak právní cestou. Vaše oficiální písemné vyjádření mám v 
úmyslu zaslat ke zveřejnění na známé webové portály zabývající se IT 
tématikou. Jelikož se tento problém týká nejen zastánců svobodných 
operačních systémů, ale i uživatelů, kteří si zakoupili plnohodnotnou 
licenci Windows, a vy je nutíte bezdůvodně platit Microsoftu znovu a 
znovu, jsem si jistý, že Vaše oficiální stanovisko bude zajímavé pro 
většinu IT magazínů a stejně tak pro mnoho jejich čtenářů. Právní cestou 
je myšleno podání stížnosti na patřičné orgány státní správy, jako je 
Česká obchodní inspekce nebo Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, v 
nezbytném případě vedení sporu soudní cestou. Je vidět, že v okolních 
zemích je poskytování náhrad za licence Windows nejen teoreticky možné, 
ale i prakticky realizovatelné, a dle nalezených zdrojů případné spory 
vyhrávají spotřebitelé.

Těším se na Vaši odpověď, a pevně věřím, že vzájemná domluva je možná 
pro obě strany.

S pozdravem,
Kamil Páral


---------
Odkazy:
 [1] http://www.linux.com/articles/59381
 [2] http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/6144782.stm
 [3] http://www.netcraft.com.au/geoffrey/toshiba.html
 [4] 
http://groups.google.com/group/de.comp.os.unix.linux.misc/msg/df175c32bb512988
 [5] 
http://www.phoronix.com/forums/showthread.php?t=8030&goto=nextnewest 
<http://www.phoronix.com/forums/showthread.php?t=8030&goto=nextnewest>
 [6] http://www.linuxjournal.com/article/7040
 [7] http://www.aful.org/communiques/court-paris-ufc-darty